§ 23.
1. Do zadań Konserwatora zatrudnionego w Żłobku należy:
a) Utrzymanie ładu i porządku wokół Żłobka;
b) Odśnieżanie i posypywanie chodników w okresie zimowym;
c) Wykonywanie innych poleceń służbowych zleconych przez Dyrektora Żłobka lub
wyznaczonego zastępcę;
d) Sprawowanie nadzoru nad powierzonym mieniem;
e) Zgłoszenie Dyrektorowi Żłobka awarii i usterek;
f) Dokonywanie drobnych napraw;
g) Rejestrowanie stanu liczników (woda, energia elektryczna, gaz);
h) Zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia Żłobka;
i) Wykonywanie prac remontowo-budowlanych niewymagających specjalistycznego
przygotowania i sprzętu;
j) Wywieszanie flagi państwowej w dniach poprzedzających święta narodowe.
§ 24.
1. Szczegółowe zakresy zadań i obowiązków na poszczególnych stanowiskach nie objęte
niniejszym Regulaminem określają Zakresy czynności opracowane przez Dyrektora
Żłobka.
2. Zasady wynagradzania Pracowników określają odrębne przepisy.
3. Pracownicy Żłobka mają status pracowników samorządowych, do których stosuje się
przepisy o pracownikach samorządowych.
Czas pracy
§ 25.
1. Czasem pracy jest czas, w którym Pracownik pozostaje w dyspozycji Pracodawcy
w budynku Gminnego Żłobka „Małe Ziółka” lub w innym miejscu wyznaczonym
do wykonywania zadań.
2. Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany przez każdego Pracownika
na wykonywanie obowiązków służbowych.
3. Czas pracy Pracowników nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin
w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym jednomiesięcznym okresie
rozliczeniowy.
4. W ramach systemu czasu pracy, którym pracownicy są objęci, Pracodawca może ustalić
indywidualny rozkład czasu pracy.
5. Czas pracy Pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają
indywidualne umowy o pracę.
6. Praca w godzinach nadliczbowych jest pracą ponad obowiązujące w Żłobku dobowe
i tygodniowe normy czasu pracy oraz ponad wydłużony dobowy wymiar czasu pracy.
7. Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna tylko na polecenie lub za zgodą
Dyrektora, w przypadku:
a) konieczności prowadzenia akcji ratunkowej dla ochrony życia i zdrowia ludzkiego,
dla ochrony mienia lub usunięcia awarii;
b) szczególnych potrzeb pracodawcy.
8. Praca w godzinach nadliczbowych ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy
nie może przekroczyć 150 godzin w roku kalendarzowym.
9. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy każdego Pracownika.
10. Karta ewidencji obejmuje: pracę od poniedziałku do piątku, urlopy, zwolnienia od pracy,
inne usprawiedliwione i nie usprawiedliwione nieobecności w pracy.
11. Pracownik ma prawo wglądu do ewidencji czasu pracy.
12. Pracownik może opuścić stanowisko pracy i teren Żłobka, tylko po uprzednim uzyskaniu
zgody Dyrektora Żłobka.
13. Zabrania się zmieniać przydzielonego miejsca pracy, godzin rozpoczynania pracy oraz
wzajemnego zastępowania się na stanowiskach i zmianach pracy bez uprzedniej zgody
Dyrektora Żłobka.
Urlop
§ 26.
1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu
wypoczynkowego w wymiarze określonym przez przepisy Kodeksu Pracy.
2.Urlopy powinny być udzielane zgodnie z rocznym planem urlopów, ustalonym przez
Pracodawcę, biorącym pod uwagę wnioski Pracowników i konieczność zapewnienia
normalnego toku pracy.
3. Pracownikowi przysługuje urlop na żądanie, w ilości 4 dni. Pracownik powinien
poinformować Dyrektora Żłobka o urlopie na żądanie na co najmniej 1 godz. przed
rozpoczęciem pracy w dniu nieobecności. Dyrektor Żłobka może odmówić urlopu na
żądanie w wyjątkowych sytuacjach np. zapewnienie ciągłości pracy Żłobka, zagrożenie
nieprzewidziane.
4. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek Pracownika umotywowany
ważnymi przyczynami.
5. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb
Pracodawcy, jeżeli nieobecność Pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku
pracy.
6. W zakładzie pracy mogą być wprowadzone dni dodatkowo wolne od pracy.
7. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami niniejszego rozdziału mają odpowiednio
zastosowanie przepisy Działu VII Kodeksu pracy.
Wynagrodzenie
§ 27.
1. Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za pracę odpowiednio do wykonywanej pracy
i kwalifikacji wymaganych przy jej wykonywaniu, a także ilości i jakości świadczonej
pracy.
2. Wynagrodzenie zasadnicze wraz z przysługującymi dodatkami zgodnie z umową,
wypłaca się raz w miesiącu, najpóźniej do ostatniego dnia każdego miesiąca.
3. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się na wskazany przez Pracownika rachunek bankowy.
4. Składniki wynagrodzenia oraz przysługujące Pracownikom nagrody reguluje Regulamin
wynagradzania.
5. W Żłobku przestrzegana jest tajemnica wynagrodzeń.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 28.
1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie
pracy.
2. Pracodawca w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
ma w szczególności obowiązek:
a) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
b) zapewniać przestrzeganie w Żłobku przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie
tych poleceń;
c) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony
zdrowia i życia Pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania
pracy;
d) zapewniać szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej, BHP i P-poż,
e) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych
przez organy nadzoru nad warunkami pracy;
f) zapewniać wykonanie zaleceń inspektora BHP oraz społecznego inspektora pracy.
3. Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym
obowiązkiem Pracownika. W szczególności Pracownik jest zobowiązany:
a) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w opłacanym przez
Pracodawcę szkoleniu i instruktażu z tego zakresu;
b) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek
przełożonych;
c) dbać o należyty stan urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
d) poddawać się, na koszt Pracodawcy, wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym
zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
e) niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Żłobka o zauważonym w zakładzie pracy wypadku
albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne
osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym ich niebezpieczeństwie;
f) zaznaczyć wypadek w książce wypadków;
g) współdziałać z Pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy.
4. Pracodawca informuje Pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną
pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami w trakcie szkoleń i instruktażu
z zakresu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
5. Przed podjęciem pracy Pracodawca kieruje kandydata do pracy na wstępne badania
lekarskie. Pracodawca obowiązany jest kierować Pracownika na okresowe i kontrolne
badania lekarskie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Badania profilaktyczne są wykonywane na koszt pracodawcy i w miarę możliwości
powinny być wykonywane w godzinach pracy.
7. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami niniejszego rozdziału mają odpowiednio
zastosowanie przepisy Działu X Kodeksu pracy.